“Het is voor mij belangrijk dat…” = handvat en tips voor effectieve communicatie

5 tips voor effectieve communicatie

In deze blog gaat het over samenwerken en communiceren: Als ik iets wil en ik vraag een ander iets voor me te doen, hoe krijg ik dan vrijwillige medewerking?

Het begint met mijn gedachten: wat zijn mijn aannames over de ander, wat is mijn waardering?

Misschien herken je het: welke gespreksmethode je ook toepast – onze onderliggende gedachten zijn in veel gevallen bepalend… Daar kun je iets van vinden, maar ja, het is een realiteit. Gelukkig ook maar, denk ik dan.
Ga maar bij jezelf na wat het verschil is in je houding: je wilt in gesprek met iemand
en  je denkt over hem/haar ‘is dom’ – dan levert dat een ander gesprek op dan wanneer je denkt  ‘is creatief’. De gedachte ‘is mijn mindere’  brengt andere vruchten voort dan ‘is bekwaam in zijn/haar werk’.

Mijn vraag begint bij de bron: mezelf. Als ik iets wil begint het bij mijn eigen (emotionele) behoefte, waar ik iets over zeg in mijn toenadering. Het gesprek kan dan – na m’n inleiding en als ik contact heb – openen met de aanleiding voor mijn vraag: “Het is voor mij belangrijk dat…” en vervolgen met  “Hoe is het voor jou om…”. Dat schept meteen al een andere sfeer dan wanneer ik begin met de houding  “Jij moet voor mij…” of  “Ik wil dat jij…”

Als ik geloof dat de ander bekwaam en meewerkend is, en zelf met eigen ideeën kan komen die helpen bij het probleem dat ik ervaar, welke reacties krijg ik dan op mijn vragen? Dat geldt ook als ik iets vraag van een kind.

Dus voordat je een ander mee kunt krijgen in jouw wensen, begin je eerst bij jezelf!
Ontwikkel de gewoonte om positief te denken over je gesprekspartner, en

Spreek vanuit je eigen Authenticiteit = persoonlijke betrokkenheid en overtuiging 
Spreek vanuit ‘ik’ = vertel waarom je je vraag stelt + wat van daaruit je vraag is, hoe de ander je kan helpen
Heb oog en oor en hart voor de (belangen, overwegingen, bezwaren) van de ander, en schakel daarin
Verwijs naar je doel = schets ‘het schip in de verte’ dat we bouwen, het overstijgend groter ideaal
Houd de leiding over het bereiken van je doel
En als je een negatief of afwijzend antwoord krijgt? Dat kan gebeuren. Hoeveel ruimte krijgt de ander van jou om ‘nee’ te zeggen, of iets anders voor te stellen? Kun je een ‘nee’ accepteren? Soms niet. Afhankelijk van de situatie begin je dan weer van voor af aan en/of je laat iets van je gezag gelden, je geeft grenzen aan. Maar oefen in dat geval aub wel in de prachtige kunst van respect: ook als je iemands gedrag afkeurt, blijf dan de persoon respecteren. En bied een opening aan, zodat de ander zonder veel verlies kan bijdraaien en alsnog met je mee kan doen.

 uit: De baas spelen

Natuurlijk ben ik weer heel benieuwd naar jouw ervaringen. Hoe makkelijk of moeilijk vind je het om je vragen vanuit ‘ik’ te stellen, als je graag wil dat iemand iets voor je doet? Of met welke moeilijke situatie heb je te maken? Ik zie je reactie tegemoet – in het commentaarveld hieronder, of in een persoonlijke mail! 

We kunnen met onze woorden zoveel mooie dingen doen, en ik word er altijd geweldig blij van als ik mensen dat kan laten ervaren! Woorden en gedachten hebben alles te maken met onze relaties, succes op het werk, gezelligheid met de kinderen, etc. Ik help je graag om meer positieve momenten te creëren en dingen makkelijker tot een einde te brengen.
Geef je reactie en je krijgt antwoord.

 

Fijne dag!
© Marjan vd Brink, Kolibri Coaching en Communicatie, Eindhoven

Origineel weergeven