« Taalles saai of leuk?»

Gepubliceerd op 03-09-2024

Hoe leuk zijn 04/succes-met-taalles">taalles saai", zei een gepensioneerd docent Pedagogiek...,"maar pas maakte ik een les mee met leuke werkvormen. Dan is leren veel boeiender." En dat is precies wat we doen in mijn NT2-lessen Nederlands. We praten over het echte leven, bij het leren van Nederlands als tweede (of derde, vierde) taal. Hoe reis je, met welk vervoermiddel? Als je een auto hebt, wat weet je van de APK? Als je graag fietst, ken je dan ons netwerk van fietspunten al? 
De NS en de abonnementen, de websites met tijden van vertrek en aankomst, reisschema's en zo. Wat zijn jouw ervaringen? 
Hoe kun je de weg vragen? Links, rechts, rechtdoor. Linksaf, rechtsaf, oversteken - allemaal ingewikkelde maar ook heel nuttige woorden.

Kleine groepen, veel interactie, leerplezier, goed rendement - dat zijn mijn lessen in een paar woorden. Hoge deelnamegraad, dus mensen die meedoen in de cursus verzuimen weinig, komen bijna altijd naar de les. De aha-ervaringen van het getal te snappen dat je hoort bij de kassa, van de woorden te herkennen die je collega's zeggen, iets terug te kunnen zeggen als iemand je goede dag wenst of vraagt wat je zoekt, zijn hartverwarmend.

Taal is het communicatiemiddel in ons leven. Resultaat boeken is leuk. Woorden leren verstaan en spreken, lezen, gebruiken is leuk. Leren vraagt inspanning en regelmaat, dat ook. Iedere (werk)dag een half uur met je nieuwe taal bezig zijn, dat vraagt discipline. Maar dan leer je ook wat, en groeien in het verstaan, lezen, horen en spreken van je nieuwe taal in je nieuwe (werk)land is leuk.

Bel of mail voor meer informatie. Er zijn subsidiemogelijkheden voor werkgevers. Uitzendbureaus hebben hun eigen subsidie-regelingen om gebruik van te maken.  Mijn taallessen zijn heel betaalbaar. Met een groep van 4 tot 6 of 8 deelnemers komt u makkelijk uit met een bescheiden budget. Maatwerk.

lesboek-1725359592.jpg
WACHT-voor-de-trein-1725359615.jpg
WP-20190523-16-54-13-Pro-1725359888.jpg
kruispunt-bord-1725360115.jpg